Unetud ööd ja kaela kandma hakkamine ehk Meeott.ee sünd ja esimesed elukuud
Meeoti veebiplatvorm on nüüdseks hoogsalt tegutsenud juba pea pool aastat. Selle aja sisse on mahtunud nii rõõmu edukatest tellimustest ning kohalikest maitsetest kui ka esimesed (tehnoloogilised) triibulised. Sarnaselt uue ilmakodaniku siia maailma saabumisega eksisteeris ka Meeoti idee tegelikult juba mitu kuud enne praeguse kuju võtmist.
„Meeott ei tulnud tegelikult välguna selgest taevast,“ jutustab virtuaalse turuplatsi looja Jaanus Orusalu. „Haldasin varasemalt portaali, kus sai kõikvõimalikke asju osta, müüa ja jagada. See oli kantud eeskätt jagamismajanduse ideest ja sellest, et liigse tarbimise asemel võiksime rohkem vahetada ja jagada asju.
Selle ideega mindi kohe algusest päris hästi kaasa, aga ühel hetkel tuli tõdeda, et selleks, et asi päriselt toimiks ning mõju avaldaks, oleks vaja tuhandeid kasutajaid – sellist baasi aga osalt ka liiga laialivalguva tootevaliku tõttu ei tekkinudki. Inimesed ilmselt ei tulnud selle pealegi, et minna vajaminevat toodet sealt otsima,“ vaatab praegune hobimesinik toonasele ettevõtmisele tagasi.
Otsi – ja sa leiad!
Tegutsejahingega Orusalu oli 2019. aastaks juba mitu aastat mesilasi pidanud ning kogenud omal nahal selle võlusid ja valusid. Ühelt poolt nii nauditav ja kogu maailma ökosüsteemi säilimise seisukohalt äärmiselt vajalik tegevus on teisalt väga keeruline ja kallis hobi, iseäranis kui alustada nullist. „Alguses tegelesin ja vurritasin peaasjalikult ikka ainult enda jaoks, ainult natuke läks müügiks. Üha enam hakkasin aga märkama, mis selles valdkonnas üleüldse toimub: hästi palju on mesinikke, kel on hulgaliselt mett, aga kes ei leia endile kuidagi ostjaid. Piisava kliendibaasi tekitamine ei ole sugugi nii lihtne kui võiks arvata, eriti harrastusmesinikel, kel on vaid kaks-kolm taru ja lisaks päevatöö,“ mõtiskleb Orusalu.
„Samas on mesi nii puhas ja väärtuslik toode, mida võiks ju osta otse tootjalt, mitte vaheladudest ega vahendajate käest. Ehk teisalt nägingi, et inimestel on soov osta päris mett, sest poemett ei usaldata lõpuni välja. Ja põhjusega: kuna mee koostist on professionaalselgi silmal puhtalt vaatlemise teel keeruline hinnata, siis liigub aina rohkem ka võltsmett. Sellises maailmas on paratamatu, et usaldus kaob ning hakkame instinktiivselt otsima ehedust.“
Mesi laadalt ja tee äärest…
Eestlased on teada-tuntud laadarahvas – igal aastaajal toimub kusagil mõni suurem laat, kuhu traditsiooniliselt koguneb rahvast üle kogu riigi. Paljud soetavad ka oma meetagavarad just laadalt. Ent käesoleval hetkel, mil suured suvised laadad jäävad ära, oleme sunnitud tõdema elu ootamatust ning seda, et vaja on alternatiive. Lisaks leiab Orusalu, et laatadel ja tee ääres oma toodangu müümise asemel võiks mesinik tegelda sellega, mida tõeliselt armastab – ehk mesilastega.
„Ühel hetkel viisingi kaks asja kokku: kuna ostu-müügi portaali näol oli mul veebiplatvorm justkui olemas, siis tundus, et selle edasi arendamine kitsamalt mee müügiplatsiks on käkitegu. Pidasin arendajaga nõu – ja loomulikult kogu see lihtsus oli näiline juba seetõttu, et meeveebi pidi lisanduma palju rohkem võimalusi, näiteks transpordi valik jne. Ehk siis tegelikult hakkasime nullist pihta,“ muigab Orusalu.
Unetud ööd ja kasvamise valu
Algusest peale on silme ees hoitud kaht põhimõtet: esiteks peab olema portaali lihtne kasutada nii müüjal, ostjal kui ka haldajal, ja teiseks ei võeta tasu kuulutuse üleval hoidmise eest ehk sümboolne teenustasu arvestatakse maha ainult toimunud tehingute pealt. „Mitmete õppetundide toel oleme praeguseks jõudnud lahenduseni, mis näib toimivat täpselt nii, nagu me soovime. Muidugi tuleb ka praegu aeg-ajalt ette viperusi ning tõrkeid, ent saame ka ise iga päev targemaks.
Olen väga tänulik nii kõigile mesinikele, kes oma tooteid Meeotis pakuvad, kui ka ostjatele, kes toetavad kohalikke mesinikke. Iseäranis tänulik olen kõigile nendele kannatlikele inimestele, kel „õnnestus“ mängida rolli meie esimeste triibuliste saamises ehk kelle tellimused ning maksed ebaõnnestusid ajal, mil portaali kasutamine kasvas hüppeliselt. Me lihtsalt ei osanud paljusid asju ette näha ning pidime leppima tagantjärgi tarkusega. See oli meie unetute ööde aeg, mil tõenäoliselt lisandus nii mõnigi hall juuksekarv,“ muheleb portaali looja. „Praegu aga näib kõik sujuvat: tooteid ning kliente üha lisandub ning ees on ootamas kevadine meevõtmine. Ootan ja loodan, et Meeott saab aja jooksul sõpru üha juurde!“